Конкурсна робота № 6

AccessTech 2021

Конкурс від Навчально-інформаційного комп’ютерного центру УТОС.

Конкурсна робота № 6

Автор: Ковальчук Володимир

Спираючись на першу частину я за проханням товариша опишу одну з можливостей програми reaper. По плану я хотів описати створення міді файлу, але сьогодні ми розглянемо (як я зрозумів з пропозицій знайомого) більш цікаві можливості програми.

Обов’язковою умовою для використання даного допису є знайомство з першою частиною, або початкове знання reaper та виконання описаних там вимог. Ми ж приступаємо до роботи.

Як зробити звучання голосу більш якісним?

Загальні поняття.

На сам перед ми з вами повинні чітко зрозуміти, що кожен слухач, кожен фахівець має своє відчуття прекрасного та свій рівень якості. Причому цей рівень залежить від природніх даних, від рівня фаховості та періоду еволюції. Пригадайте, як чудово звучав ваш шкільний ансамбль, і погляньте на той період з сьогодення. Тому (як кажуть) кращому меж немає і ми можемо тільки розвиватись у цьому напрямку. Однак кожен період, кожна програма і взагалі протягом розвитку ми постійно ставимо маркери, точки відліку, або відмічаємо кращі досягнення на даний момент у певному напрямку діяльності. Десь ми вже вибрали собі кращих артистів, що читають аудіо книги і це на сьогодні шаблон, це певний рівень якості. Хтось для себе вибрав фірму музичного інструмента і довіряє їй. Комусь до вподоби програма reaper і на сьогодні ця програма відповідає нашим побажанням. Хтось вибирає для роботи в Інтернеті Оперу, комусь до вподоби Фаєрфокс.

Таким чином ми з вами маємо зрозуміти,що певні досягнення в певний період часу відмічаються і стають точками відліку. В музичних плагінах та інших програмах це пре сети. Тому запропоновані на сьогодні пресети це найоптимальніший варіант в певний період часу. Через день, місяць або рік ці налаштування вже постаріють і з’явиться новий пре сет. Тому наше завдання зрозуміти принцип і навчитись у програмі reaper виконувати потрібні нам роботи. Це як з комп’ютерами. Хто працював з віндовс xp тому легше працювати на віндовс 10.

Підготовка до роботи.

Ми з вами сьогодні самостійно пройдемо повний цикл створення аудіо книги, подкасту, чи будь-якого іншого аудіо продукту. Ми створимо аудіо файл, а за вами залишається наповнити його контентом. Перечитайте першу частину допису а ми продовжуємо.

Відкриваємо нашу папку ReaperSong і створюємо там папку «Допис інший». Я пропоную Вам надати папці назву відповідно до вашого задуму. Це може бути назва аудіо книги, якщо ви задумали покращити її звучання, це може бути назва вашої доповіді, вашого наспіву тощо.

Запускаємо Reaper і зразу ж зберігаємо новий проект у нашій новій папці. Натискаємо

(Альт) і стрілочками спускаємось до (save progect as). Активуємо цей пункт і ріпер пропонує нам зберегти все, що завантажене в новий проект. Оскільки у нас нічого поки немає ми просто надаємо назву новому проекту і зберігаємо файл в нашу нову створену папку. Тепер будемо заповнювати наш проект і працювати з ним.

Якщо ви плануєте обробляти сторонні аудіо файли, то після створення нового проекту я би пропонував вам їх скопіювати в нову створену нами папку. Так буде легше їх знаходити. Пізніше я напишу додаток по налаштуванню reaper і ви будете приємно здивовані можливостями програми.

Повертаємось в ріпер і перевіряємо налаштування. Натискаємо (ctrl, alt, a). Оскільки ми домовились створити свій запис, то табом доходимо до пункту (input device) і вибираємо мікрофон. Ноутбуки мають таку можливість. Якщо ж ви працюєте з аудіо картою до якої підключено мікрофон, то вибираємо нашу карту. Тобто ми вказуємо reaper звідки він буде брати інформацію. Наступний пункт табом приводить нас на список вибору виходів, які доступні в нашій конфігурації. За замовчуванням reaper вибирає кращі варіанти тому залишаємо поки без змін. Якщо ви плануєте працювати з готовим аудіо файлом, наприклад, покращити звучання аудіо книги, то розділ (запис) не читайте. Хоча краще перегляньте, бо він стане в нагоді трішки пізніше.

Запис.

Це найпростіший розділ. Тут самим головним є ваша майстерність виконання чи то дикламування, чи то гри на інструменті. Трішки ми розглянули запис у першій частині, тому зразу ж до роботи:

Завантажуємо наш шаблон треку, а якщо такого немає, то зараз створимо його і збережемо на майбутнє.

Натискаємо (alt, ins) і надаємо назву треку, наприклад «text».

Наш новий трек за часту потребує налаштувань, змін, тощо. Тому познайомимось на практиці і внесемо зміни при необхідності.

Стрілочками вгору, вниз вибираємо наш трек. Давайте звикати до того, що reaper працює тільки з вибраними об’єктами і ми в будь яких ситуаціях перш ніж надати команду на виконання будемо вибирати об’єкт.

вибрали трек і тепер натискаємо (v) і табом доходимо то пункту «стерео». За замовчуванням стоїть (of), ми ж стрілочками вниз, або вгору вибираємо (on). Справа в тому. Що для мікрофону стерео непотрібне, але в нашому випадку економія місця просто недоречна, а звичка працювати зі стерео треками нікому не зашкодить. А в пригоді може статись. Свій вибір «стерео» підтверджуємо ентером.

Хочу нагадати, що шаблони існують кругом. Наприклад за замовчуванням при запису у вас скоріш усього спрацює автоматичне налаштування і ви не отримаєте «перегрузки». Тай завдання у нас з вами сьогодні зрозуміти і спробувати основи. Тому підготувались до запису. Натискаємо на клавіатурі ® і читаємо вірш, повідомлення, поздоровлення чи усю аудіо книгу.

Як закінчили свою доповідь натискаємо (пробіл) і reaper виводить вікно з додатковими налаштуваннями. Ми ж просто підтверджуємо запис ентером і все. Ми отримали свій перший запис. Наш перший item. Але про нього трішки нижче.

Автоматично reaper повернеться на час з якого розпочинався наш запис. Я нагадаю, що reaper повністю перенастроюється і ми говоримо про налаштування за замовчуванням. У подальшому ви зможете абсолютно все змінити і налаштувати під себе.

Клавіша пробіл відповідає за старт і стоп. Тому нажимаючи пробіл ви почуєте з самого початку свій запис і reaper буде відтворювати його або до кінця, або до моменту, коли ви натиснете пробіл і зупините цей процес. І знову reaper повернеться на місце, з якого ви дали команду старт. Як у годиннику стрілка вказує на час, так і в музичних редакторах є вертикальна тонка лінія, яка рухається під час запису зліва направо. Вона називається курсор. За замовчуванням зліва показники найнижчі і збільшуються направо у відповідності до налаштувань. Ви зможете змінювати масштаб за своїм бажанням натискаючи (ctrl, backspase) для більш детальної роботи або (shift, backspase), що надасть можливість бачити більше матеріалу.

Клавіши (ctrl, пробіл) теж зупиняють звучання при цьому курсор не повертається на стартову позицію, а залишається на місці. Це пауза.

reaper має можливість зразу перейти на потрібну позицію, або час. Для цього існує клавіша(j). Як тільки ви її натиснете, то можете прочитати де ви знаходитесь, або просто ввести потрібні координати і підтвердити вибір ентером.

Таким чином ми можемо слухати проект і зробити паузу в потрібний момент, або можемо просто ввести потрібні координати і зразу ж перейти на бажане місце проекту.

Я впевнений в тому, що начитаний вами текст потребує корегування. Тому давайте зразу розберемо основні і обов’язкові кроки.

Отримавши перший свій запис ми отримали на треку новий (item). Давайте зрозуміємо, що це за «штука».

Як ми зрозуміли зліва направо трек відображає мультимедійний контент. Для зручності розуміння процесу пропоную наступну схему:

Трек це порожня труба, в якій за нашим бажанням може розміщуватись музичний матеріал в будь-якому місці. Тобто можна розмістити матеріал з початку треку, можна з 10-ї хвилини, або з третьої години, чи секунди. Все буде залежати від вас і ресурсів вашого комп’ютеру.

Для того, щоб побачити матеріал необхідно трубу зробити прозорою, або зробити отвір вздовж труби. Розмір отвору це нібито віконце через яке ми бачимо матеріал і можемо з ним працювати. Таких отворів (item) може бути стільки, скільки потрібно. Вони можуть бути там, де вам потрібно. В подальшому я розповім, що items можуть розміщуватись на одному треку не один за одним, а зверху вниз. І вибираючи потрібний item  ми можемо працювати зі слоями інформації на одному треку. Але все потім…

Висновок тут простий. Є трек на якому може розміщатись матеріал і є item «віконце» через яке ми можемо з вами бачити і редагувати наш матеріал. У нас є можливість переміщати віконце, а матеріал залишати на місці. Ми можемо переміщати сам матеріал, а віконце залишати на місці, а нам потрібно переміщати віконце з матеріалом, або переміщати матеріал зі своїм віконцем. Куди вікно, туди й його матеріал і навпаки.

Ось чому reaper створив item з моменту початку нашого запису і до самого кінця. Тобто після підтвердження нами запису reaper відмітив кінець item і ми отримали віконце в якому ми бачимо весь записаний нами матеріал.

Ми з вами можемо:

  1. Розрізати наш item на стільки частин, на скільки побажаємо і кожна буде мати свій відповідний контент. І з кожним новим item ми можемо працювати окремо.
  2. Можемо об’єднати кілька items в один.
  3. Можемо скопіювати і вставити item в потрібне нам місце на любому існуючому треку.
  4. Можемо перемістити item в потрібне нам місце.

І ще дуже багато чого можемо. Ми також можемо стати в кінець існуючого записаного нами item і продовжити запис. При цьому reaper створить новий item, який розпочнеться з нового моменту часу і закінчиться, як тільки ви зупините запис. І таких items ви можете створити скільки потрібно.

Дуже важлива «фішка» reaper, що він працює тільки з вибраним матеріалом. Тому якщо нам потрібно щось робити з item, то його необхідно вибрати. Утримуючи (cdrl) ми стрілочками вправо або вліво переміщуємось по існуючим items . таким чином ми вибираємо потрібний і працюємо з ним.

Перейти в кінець item ви можете клавішами (ctrl, end) а на початок item  працюють клавіші (ctrl, home). Але нагадаю, що перш ніж перейти на початок необхідно вибрати сам item.

Тепер практика:

Пишемо перший наш запис до моменту, коли почули першу помилку і є необхідність переписати останнє слово, речення тощо.

Вибираємо наш item гор. Клавішами і стартуємо запис і слухаємо. Нам необхідно натиснути (cdrl, пробіл) максимально близько до початку визначеної нами помилки. Тобто ми робимо паузу перед бракованим матеріалом.

Тепер, якщо ми натискаємо пробіл, то ми повинні бути впевнені, що звучащий матеріал нам непотрібен і ми його готові видалити і замінити якісним. Якщо у вас є бажання трішки здвинути курсор в одну із сторін, щоб точніше вибрати точку, то це можливо зробити стрілками вправо або вліво. Натисніть і не відпускайте стрілку і ви почуєте, що reaper озвучує переміщення курсору по item з записом. Ви можете змінити швидкість руху курсору, і відповідно швидкість та висоту звучання масштабом вікна. Спробуйте. Це цікаво.

Таким чином визначаємо початок браку і натискаємо (s). Ця клавіша розрізає наш вибраний item на два і точка розрізу саме на вибраному нами місці. Відповідно перший, лівий item якісний, а правий, другий, наступний це той, у якому трапились негаразди. Він нам не потрібний.

Вибираємо його клавішами і натискаємо клавішу (деліт). Наш неякісний item видалено. Далі знову вибираємо вже перший item і стаємо на його кінець.

Якщо ми помилились, що буває, то натискаємо звичні по всім програмам клавіші (ctrl, z) і повертаємось по крокам.

Готуючись продовжити запис натискаємо (ctrl, ‘) і чуємо, (on pre-roll on record). Ці клавіші вмикають програвання за кілька секунд до запису. Після того, як ви натиснете запис, Reaper програє кілька останніх секунд якісного матеріалу і розпочне запис з вибраного вами місця. Таким чином ви підготуєтесь і продовжите запис вірша чи поздоровлення з відповідною інтонацією.

Таких items  може бути хоч кожне слово, хоч 1 єдиний  загальний, хоч 3. Все за вашим бажанням. Бажаною умовою запису є зберігання якомога точніше усіх налаштувань. Наприклад відстань до мікрофону, та ж гітара, однаковий фон тощо.

В результаті ви отримали свій запис.

Тепер прослухайте його. Для цього нагадую гор.клавіші, які переносять наш курсор на самий початок проекту. Це (alt, home).

Перше редагування.

Зазвичай items одного треку мають загальні ознаки і редагувати кожен item  окремо не має сенсу. Якщо ви плануєте працювати з кожним item окремо, то на прикладі одного ви все зробите з кожним окремо.

Нам необхідно зібрати усі items  треку в один. Для цього вибираємо перший item і натискаємо (cdrl, шифт, стрілка вправо).  Утримуючи (cdrl, шифт) ми натискаємо стрілку і таким чином до вибраного item додаємо наступний. Взагалі (шифт) дуже тісно пов’язана з виділенням як і в інших програмах. Якщо у нас записано дуже багато items то ми вибираємо спочатку перший, або будь-який item на треку і натискаємо (ctrl, a). Reaper повідомить нам скільки items вибрано.

Тепер натискаємо (alt, shift, s) і усі items будуть об’єднані в один великий item. Він починається з початку першого і закінчується в кінці самого останнього. Таке відчуття, що reaper видалив усі перемички між ними і просто ми отримали одне велике довге вікно, в якому бачимо весь наш матеріал.

Нормалізація

Це обов’язковий процес. Чому – в наступний раз розповім. Зараз ми вибираємо наш item, натискаємо (ctrl, n і item буде нормалізовано. Якщо ваш запис був дуже тихим, то ви зразу ж відчуєте різницю.

Редагування з плагінами.

Надалі ми продовжимо роботу над матеріалом з за допомогою плагінів. Чому вони існують, чому немає єдиного загального, чому багато фірм та інші питання ми розглянемо в наступний раз. Сьогодні ми будемо використовувати рідні плагіни reaper. Якщо ж я скажу, що вони відповідають сьогоденню і дуже високої якості, то навіщо нам далеко ходити? Reaper дає усі необхідні інструменти і ми цим скористаємось. Додам лишень одне. Я не буду розбирати повністю можливості плагінів. Я пропоную використати кілька з них для створення вами достойного аудіо продукту.

Видалення шуму. Плагін VST: ReaFir (FFT EQ+Dynamics Processor) (Cockos)

Оскільки запис вами вівся не в студійних умовах, то ви обов’язково почуєте шум, фон. Щоб видалити його ми вибираємо вказаний вище плагін і завантажуємо його на наш item. Таким наш плагінчик буде діяти тільки на наш item, який знаходиться на треку. якщо буде потреба, то ми навішаємо інші плагіни на items цього ж треку і обробимо їх по іншому. А також у нас є можливість причепити плагін на весь трек і впливати на всі items треку. Потім ми навішаємо плагіни на весь наш проект. А поки, що ми робимо: для видалення шуму ми повинні нашому плагіну цей шум продемонструвати. Зазвичай на початку або в середині обов’язково є місце, де відсутній голос читача і ми чуємо сторонній шум. Тут правило просте: чим краще чути голос і чим менше шуму, тим якісніший ми отримаємо результат. Нам необхідно в буд який ВІДОМИЙ, ВИЩЕОПИСАНИЙ спосіб привести курсор на місце, де ми чуємо секунду, пів секунди тільки фонового шуму. Далі готуємо плагін до роботи.

Натискаємо (ctrl, f) і зразу ж пишемо (fir). Тепер пояснюю.

Ми попадаємо у вікно фільтру. Оскільки у reaper сотні плагінів, а ви потім ще додасте сотні, то пошук займає дуже довгий час. Тому ми будемо постійно цим користуватись. Набравши в фільтрі потрібне (у нашому випадку (fir)) натискаємо (шифт, таб) і попадаємо у вікно списку доступних плагінів. Там їх було сотні, а після фільтру залишився наш один. Стрілочками вниз, вгору вибираємо його і натискаємо ентер. Плагін завантажується і ми зразу ж попадаємо у робоче вікно плагіна.

Кілька раз натискаємо (шифт, таб) і попадаємо до списку (mode). В ньому стрілочками вниз, вгору вибираємо (subtract)

Клавішами (шифт, таб) або (таб) ідемо далі до списку (edit mode) і стрілочками вибираємо (pricise).

Це дуже складний і потужний плагін. Ми використовуємо мінімальні його можливості. Тому табом далі йдемо до галочки (Automatically build noise profile enable during noise) і відмічаємо її (шифт, пробіл). Бувають випадки коли спрацьовує просто пробіл. Це залежить від системи та інших факторів. Взагалі пробіл спрацьовує як старт, стоп, а (cdrl, пробіл) відповідно.

Зробивши налаштування ми натискаємо (cdrl) і тримаємо. Тепер натискаємо (пробіл) і через долю секунди натискаємо його ще раз.

Таким чином ми «награли» нашому плагіну маленький кусочок шуму. Тепер знімаємо галочку (шифт, пробіл) і натискаємо пару разів (двічи, як мінімум) клавішу (ескейп). Ми виходимо з вікна плагіну і повертаємось у вікно reaper.

Тепер слухаємо різницю. Якщо плагін зачепив досить великий відрізок шуму, а не дай бог і голосу, то ви почуєте це зразу ж.

Я би рекомендував видалити плагін і повторити операцію кілька разів, щоб отримати найкращий результат. Для видалення любого плагіну з item натискаємо (ctrl, f) і ми бачимо встановлений нами плагін. Натискаємо (таб) потім вертаємось (шифт, таб) і НВДА озвучить (лист, список з встановленими нами плагінами. Стрілками вгору або вниз вибираємо потрібний і натискаємо деліт. Далі закриваємо вікно ескейпом і ми на головному вікні reaper і наш плагінчик видалено. Повторюємо операцію і при бажанні ви отримаєте неочікуваний результат. Спробуйте.

Компресія

Це відома усім процедура, тому я просто опишу покроково.

Знову викликаємо вікно додати плагін на item ()ctrl, f) і потрапляємо у віконце нашого встановленого плагіну, що «придавив» нам шум. Далі йдемо (шифт, таб) до кнопки (add). Натискаємо ентер і потрапляємо на відомий нам фільтр.

Оскільки нам потрібен компресор то пишемо (comp) і стрілочками, як раніше вибираємо вищевказаний. Натискаємо ентер і потрапляємо у вікно компресору.

Табом крокуємо до пункту (preset menu) і один раз (шифт таб) повертаємось до списку (no preset). Натискаємо (cdrl, пробіл) або (пробіл) щоб слухати наш запис і стрілками у списку вибираємо бажаний пре сет.  Якщо ви розумієтесь у налаштуваннях, то табом крокуємо далі і вносимо необхідні зміни. Якщо ж ні, то про плагіни іншим разом.

Ескейп поверне нас як завжди в головне вікно.

Інші плагіни.

Зазвичай бажано додати реверберацію та інші ефекти. reaper на борту має їх безліч і всі вони завантажуються і налаштовуються аналогічно. Де є готові пре сети, а десь і немає. Але переглянути їх дуже бажано.

Ми ж з вами додамо іншу красу до нашого тексту.

Фонова музика.

Щоб поздоровлення або книга краще слухалась бажано додати фонову музику. Для цього просто створюємо ще один трек і завантажуємо на нього нашу фонову музику. Як створювати і завантажувати було в першій частині.

Ми ж налаштуємо необхідне і будемо радувати слухачів творчістю.

Як ми бачимо музика і текст починають звучати з початку, а нам би хотілось текст змістити праворуч. Один з варіантів наступний:

Вибираємо трек вертикальними стрілками, вибираємо item нашого тексту і ставимо курсор любим відомим нам, або описаним вище способом на місце, де ви би хотіли чути початок тексту. Тепер натискаємо (ctrl, num0) і наш вибраний item стрибне на місце курсору, на вибране нами місце. Далі для перевірки переходимо на початок проекту і слухаємо.

Зазвичай фонова музика заважає і її потрібно зробити тихіше.

Найпростіший спосіб це стрілками вниз вибрати трек де фонова музика. Вибрати потрібний item і натиснути (v). Табом дойти до гучності і тримаючи cdrl стрілками вниз зменшити до необхідного. Ентером підтвердити і перевірити. При необхідності повторити операцію.

Але є кращий спосіб.

Робота плагіну VST: ReaGate (Cockos)

Для початку до нашого стерео треку додамо ще 2 канали. Нам потрібно 4 канальний трек.

Вибираємо стрілками вниз, вгору трек музики і визиваємо віртуальне вікно редагування відомою клавішою (v). Табом біжимо до пункту (кількість каналів) і стрілкою вниз, вгору вибираємо 4. Підтверджуємо ентер.

Вибираємо трек текст і Натискаємо гор. Клавіші (cdrl, alt, контекст) викликаємо віртуальне меню редагування (комутації) входи, виходи та посили.

Стрілками вниз, вгору вибираємо (посили) і прямуємо табом до пункту (канал отримувач). Тут вибираємо стрілками вгору, вниз (3/4) і затверджуємо ентером.

На трек музики завантажуємо вищевказаний плагін. Різниця лише в тому, що натискаємо (alt, f). Ці клавіші відкривають вікно завантаження на трек, а не на item. У вікні плагіна табом йдемо до списку Detector input і вибираємо вниз пункт Auxiliary Inputs. Таким чином ми відкрили можливість у плагіна приймати сигнал на додатковий вхід. Тобто наші налаштування треку з текстом і направили сигнал на плагін.

Налаштування.

Знову ж тут немає чітких порад, тому я запропоную кардинальні налаштування, щоб ми почули роботу плагіну.

Крокуємо табом по плагіну і або повзунком, або у вікні редактора вибираємо Thresh -50.0.

Pre-open 250.

Attack 500.

Release 1000.

Налаштування міді, еквалайзеру та інші ми пропускаємо. Перевіряємо щоб

Wet +0.0.

Dry -20.0.

І саме головне, нам потрібно відмітити галочку Invert gate (duck.)

Тепер переходимо у головне вікно і слухаємо те, що ми створили. Якщо все вірно, то музика грає рівно до моменту появи голосу. Як тільки голос замовкає, музика автоматично повертає рівень свого звучання на початковий.

Висновок.

Мета цього допису не є прямою вказівкою для створення подкастів, чи вітальних посилань. Я хочу на прикладі кількох ситуацій полегшити порозуміння роботи у reaper. Тому прошу віднестись до усіх запропонованих налаштувань або варіантів використання як до прикладу. Кожен бажаючий може спробувати повторити написане вище, але необхідно розуміти, що ситуації не повторюються але залишаються лише принципи роботи. Тому продовжуйте, знаходьте і діліться з іншими.