Вінничанам із порушенням зору розповіли, як виявляти дезінформацію та фейки

Джерела: https://presspoint.in.ua/2025/07/10/vinnychanam-iz-porushenniam-zoru-rozpovily-iak-vyiavliaty-dezinformatsiiu-ta-feyky/

https://vn.20minut.ua/Sport/vinnichanam-iz-porushennyam-zoru-rozpovili-yak-viyavlyati-dezinformats-11967329.html

Представник Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення у Вінницькій області Вадим Мазурик сьогодні, восьмого липня, прочитав лекцію «Як нам вижити в інформаційному урагані». Мова йшла про необхідність протистояння ворожій пропаганді, виявлення дезінформації та фейків. Слухачами були працівники  вінницького підприємства незрячих і члени обласної організації Українського товариства сліпих. Тобто люди із порушенням зору

Лектор розповів про інформаційне поле в Україні, інформаційно-психологічні операції, маніпуляції, дезінформацію та фейки. На прикладах розглянув ворожі пропагандистські кампанії. Вадим Мазурик пояснив, що таке постправда (маніпулятивне заперечення відомих фактів) в якості фундаменту інформаційно-психологічних операцій.  

Він також дав багато корисних порад щодо боротьби із фейками та пропагандою. В першу чергу, треба перевіряти отриману інформацію у 2-3 джерелах, а не поспішати її поширювати. Особливо цінною є інформація, отримана в офіційних джерелах. 

Особливе питання – це фахівці, які дають оцінки важливим подіям. За словами Вадима Мазурика, псевдоекспертів нині разів у п’ять більше, ніж справжніх. Останні говорять не ті речі, які ми хочемо почути, а описують реальний стан справ; демонструють проблеми та шляхи їхнього вирішення.      

Вадим Мазурик назвав кілька основних методів пропаганди. Багато з них сьогодні скопійовано у Йозефа Геббельса та інших пропагандистів нацистської Німеччини.  

У методі перевантаження в інформполе закидають одразу багато версій події (наприклад, так було після катастрофиBoeing MH-17), після чого складно докопатися до правди. 

Метод розколювання суспільства допомагає мінімізувати прагнення до опору. В рамках методу створення зухвалої брехні людей накриває потужна інформаційна хвиля, з якої складно вибратися. Важливими і є «корисні ідіоти» – експерти, через яких пропаганда просуває важливі їй наративи. 

Інші способи інформаційного тиску ворога – заперечення всього, що закидають опоненти; а також пропагандистські компанії, які ніколи не зупиняються. Ідея проста – вода камінь точить.

Не гребують вороги і закиданням в інформполе фейків – повної брехні. У часи  цифрового суспільства вони добре розносяться мережею. Ще поширеними є пропагандистські кліше (приміром, київський режим замість згадок про Президента чи Уряд).

Пресцентр Вінницької обласної організації УТОС