ГРОМАДСЬКА СПІЛКА
ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ГРОМАДСЬКЕ ОБ’ЄДНАННЯ
«НАЦІОНАЛЬНА АСАМБЛЕЯ ЛЮДЕЙ З ІНВАЛІДНІСТЮ УКРАЇНИ»
від 17.07.2024 № 254/1
Віце-прем’єр-міністру України –
Міністру з питань реінтеграції
тимчасово окупованих
територій України
ВЕРЕЩУК І.А.
Щодо листа Мінсоцполітики
від 09.07.2024 № 16505/0/2
Шановна Ірино Андріївно!
НАІУ, УТОС та УТОГ засвідчує цим листом Вам свою повагу та висловлює вдячність за небайдужість і об’єктивність в контексті вирішення питань, які стосуються людей з інвалідністю, та організацій, що захищають права та представляють інтереси таких осіб.
Відповідно до Конвенції ООН про права осіб з інвалідністю під час розробки й застосування законодавства й стратегій, спрямованих на виконання цієї Конвенції, і в рамках інших процесів ухвалення рішень з питань, що стосуються осіб з інвалідністю, держави-учасниці тісно консультуються з особами з інвалідністю й активно залучають їх через організації, що їх представляють.
Підпунктом 67 Зауважень загального порядку № 7 (2018) щодо участі осіб з інвалідністю, через організації, що їх представляють у здійсненні та моніторингу Конвенції ООН з прав осіб з інвалідністю, прийнятих Комітетом ООН з прав осіб з інвалідністю, державам-учасницям ще у 2018 році рекомендовано забезпечити стійке базове інституційне фінансування, а не тільки проєктне фінансування.
Європейська Стратегія прав людей з інвалідністю 2021-2030 роки передбачає, що:
– Європейський союз намагатиметься забезпечити належне задоволення потреб людей з інвалідністю в гуманітарній допомозі, що фінансується ЄС, шляхом посилення залучення людей з інвалідністю та співпраці з громадянським суспільством, а також підтримки розвитку потенціалу;
– Європейська Комісія зміцнить структурований діалог з людьми з інвалідністю та їх представницькими організаціями, забезпечить їх представництво у відповідних політичних процесах та консультації з ними щодо відповідних пропозицій Комісії. Вона продовжуватиме фінансувати роботу організацій людей з інвалідністю, які сприяють реалізації Конвенції
ООН про права осіб з інвалідністю.
Згідно з Законом України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» центральні і місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування повинні подавати допомогу і сприяти громадським об’єднанням осіб з інвалідністю в їх діяльності.
Бюджетний кодекс України з 2018 року передбачає виділення коштів із державного бюджету на державну підтримку громадських об’єднань осіб з інвалідністю і ветеранів на виконання загальнодержавних програм (проектів, заходів) згідно з порядком, визначеним Кабінетом Міністрів України.
Таким чином, міжнародне, європейське та вітчизняне законодавство передбачає активну взаємодію з об’єднаннями осіб з інвалідністю, надання їм допомоги та сприяння в їх діяльності.
Задля посилення законодавчого підґрунтя в частині забезпечення стійкого базового інституційного фінансування, а не тільки проєктного фінансування, Національним планом дій з реалізації Конвенції про права осіб з інвалідністю на період до 2025 року, затвердженим розпорядженням Кабінету Міністрів України від 7 квітня 2021 року № 285-р, Мінсоцполітики доручалося спільно з громадськими об’єднаннями осіб з інвалідністю розробити та внести на розгляд Кабінету Міністрів України проект акта щодо удосконалення механізму надання фінансової підтримки громадським об’єднанням осіб з інвалідністю, зокрема на їх інституційний розвиток, за рахунок коштів державного та місцевого бюджетів.
В Національній об’єднаній ІІ та ІІІ доповіді про виконання Україною положень Конвенції ООН про права осіб з інвалідністю, підготовленій Україною, поданій в Комітет ООН з прав осіб з інвалідністю (заслуховування її заплановано у серні 2024 року), оприлюдненій на сайті Мінсоцполітики та Комітету ООН з прав осіб з інвалідністю, Україна звітує про запровадження нових підходів надання фінансової підтримки громадським об’єднанням осіб з інвалідністю, в тому числі на їх інституційну підтримку (витяг з доповіді додається).
Незважаючи на вищезазначене, після призначення чинного керівництва Мінсоцполітики, без врахування позиції НАІУ, УТОС, УТОГ та інших організацій, постановою Кабінету Міністрів України від 27 січня 2023 року № 70 були скасовані рішення Уряду, які дозволяли здійснювати фінансування інституційної підтримки.
При цьому цією постановою за ініціативи Мінсоцполітики, замість інституційної підтримки громадських об’єднань осіб з інвалідністю, затверджено порядок закупівлі у таких об’єднань соціальних послуг для осіб з інвалідністю.
Водночас чинними на сьогодні підпунктами 2.7.7.2.1. – 2.7.7.2.3. Заходів до Державної антикорупційної програми на 2023-2025 роки, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 4 березня 2023 року № 220, Мінсоцполітики доручено здійснити розробку проєктів закону та підзаконних актів з метою запровадження інституційної підтримки громадських об’єднань осіб з інвалідністю. Виконання цих завдань Мінсоцполітики другий рік поспіль ігнорує.
Наразі зазначені завдання за висновками НАЗК, розміщеними за посиланням, не виконані, внаслідок чого Прем’єр-міністр України у листі від 25.03.2024 №500/11/1-24 звернувся до Міністра соціальної політики з проханням забезпечити виконання відповідних завдань у повному обсязі. Проте ігнорування зі сторони Мінсоцполітики продовжується.
Ба більше, Мінсоцполітики листом від 09.07.2024 № 16505/0/2, адресованим різним органам влади та громадськості, викривило інформацію та приховало численні факти, щоб заручитися підтримкою інших суб’єктів стосовно своєї позиції щодо недоцільності відновлення інституційної
підтримки об’єднань осіб з інвалідністю.
В цьому листі Мінсоцполітики хибно та штучно звужує діяльність об’єднань осіб з інвалідністю лише до громадсько-корисних і волонтерських напрямів, що не узгоджується з положеннями законів України «Про громадські об’єднання» та «Про основи соціальної захищеності осіб
з інвалідністю в Україні».
Відсутність в листі Мінсоцполітики інформації про міжнародні та вітчизняні акти щодо необхідності підтримки діяльності об’єднань осіб з інвалідністю та наведення відомостей, спеціально відібраних задля підтримки суб’єктивної позиції керівництва міністерства, вчергове свідчить про його маніпуляції.
З огляду на викладене, вважаємо всі доводи і питання, наведені в листі Мінсоцполітики від 09.07.2024 № 16505/0/2, неконструктивними та упередженими, а також такими, що спрямовані на ухилення від виконання Конвенції ООН про права осіб з інвалідністю, Зауважень загального порядку № 7 (2018) і Заходів до Державної антикорупційної програми на 2023-2025 роки.
В той час коли, увесь цивілізований світ, зокрема міжнародні та європейські інституції, спрямовують свою діяльність на активне залучення та підтримку об’єднань осіб з інвалідністю, керівництво Мінсоцполітики займає деструктивну позицію щодо зазначених об’єднань та скасовує їх інституційну підтримку.
На підставі зазначеного, НАІУ разом із УТОС, УТОГ та іншими організаціями наполягає на виконанні Конвенції ООН про права осіб з інвалідністю, Європейської Стратегії прав людей з інвалідністю 2021-2030 роки та підпунктів 2.7.7.2.1. – 2.7.7.2.3. Заходів до Державної антикорупційної програми на 2023-2025 роки, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 4 березня 2023 року № 220, в частині розробки проєктів закону та підзаконних актів з метою запровадження інституційної підтримки громадських об’єднань осіб з інвалідністю.
З повагою
Голова НАІУ,
правозахисник Валерій СУШКЕВИЧ