Відкритий лист членів Українського товариства сліпих (УТОС) які обслуговуються та приймають участь у суспільному житті держави, працевлаштовані в діючих структурах УТОС по всій території підконтрольній України.
Президенту України Зеленському В.О.
ВІДКРИТИЙ ЛИСТ
Шановний Володимире Олександровичу!
15 січня 2025 року Верховна Рада України ухвалила в цілому законопроект про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення прав осіб з інвалідністю на працю (реєстраційний № 5344-д від 18.11.2022).
Даний законопроект викликав серйозне занепокоєння у громадських організацій осіб з інвалідністю, зокрема і в Українського товариства сліпих, яке опікується понад 90 років захистом прав і законних інтересів осіб з інвалідністю по зору та наразі об’єднує понад 30 тисяч людей з порушеннями зору з яких понад 4 тисячі працевлаштовані на 52 підприємствах, заснованих Українським товариством сліпих, що залишились в УТОС (значна кількість підприємств знищена внаслідок бомбардувань та ракетно-дронових ударів агресором).
По-перше, процес ухвалення законопроекту № 5344-д супроводжувався процедурними порушеннями, а саме:
- Порушено вимоги частини 3 статті 91 Закону України «Про Регламент Верховної Ради України»: не надано фінансово-економічне обґрунтування про що свідчить лист Міністерства фінансів України № 09030-29-3/9065 від 04.04.2023
- Не враховані зауваження Головного юридичного управління апарату Верховної Ради України, надані листами №07/2-2024/32367 від 13.02.2024, №07/2-2024/131133 від 14.06.2024 та №07/2-2024/157617 від 16.07.2024.
- Не враховані позиції більшості громадських організацій осіб з інвалідністю, проведення консультацій було суто формальним без врахування пропозицій та зауважень, наданих громадськими організаціями осіб з інвалідністю, бо результати напрацьовані Робочою групою по доопрацюванню цього законопроекту під головуванням Гривка Сергія Дмитровича, були проігноровані Комітетом Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів.
По-друге і найголовніше це те, що законопроект № 5344-д матиме серйозні негативні наслідки як для держави, так і для самих осіб з інвалідністю:
Реалізація закону потребуватиме додаткових видатків з державного та місцевих бюджетів, зокрема для сплати внесків до Державного фонду соціального захисту осіб з інвалідністю в зв’язку з невиконанням нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю у закладах державної чи комунальної власності, бо вони не мають вільних вакансій для працевлаштування із-за недофінансування (лист Міністерства фінансів України № 09030-29-3/9065 від 04.04.2023).
Суттєво скасовується фінансування заходів соціальної підтримки людей з інвалідністю за рахунок коштів Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю, які наразі передбачені ще поки що діючою статтею 20 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні», без визначення альтернативних чітких джерел їх фінансування в майбутньому.
Ухваленим законопроектом №5344-д передбачено:
– скасування фінансування навчання осіб з інвалідністю, їх соціальна, професійна, фізкультурно-спортивна та трудова реабілітації;
– скасування фінансової підтримки на технічне оснащення діючих і нових робочих місць для працевлаштування на них осіб з інвалідністю, а також для створення на робочому місці особи з інвалідністю належних санітарно-гігієнічних, виробничих і технічних умов згідно з індивідуальною програмою реабілітації особи з інвалідністю, для сотень діючих підприємств громадських об’єднань осіб з інвалідністю, які сьогодні забезпечують роботою тисячі людей з інвалідністю, в тому числі тих підприємств, які забезпечують своєю продукцією Збройні Сили України;
– скасовуються із-за неузгодженості з Податковим кодексом України податкові пільги для сотень діючих підприємств громадських об’єднань осіб з інвалідністю, які сьогодні забезпечують роботою тисячі людей з інвалідністю, праця людей з інвалідністю не є конкурентоспроможною на ринку праці та товарів;
– скасовуються норми щодо друку літератури шрифтом Брайля для незрячих громадян України та механізму фінансування виробництва такої літератури.
Натомість законопроектом №5344-д замість всіх цих важливих напрямків фінансування абсолютно абстрактно передбачено, що кошти державного фонду соціального захисту осіб з інвалідністю використовуються на забезпечення реалізації активних програм зайнятості, заходів з підтримки працевлаштування, забезпечення надання соціальних послуг при працевлаштуванні осіб з інвалідністю, на виконання інших програм і заходів, спрямованих на соціальний захист осіб з інвалідністю.
Важливим також є те, що законопроектом №5344-д передбачено скасування як таких підприємств громадських об’єднань осіб з інвалідністю, а їх в Україні наразі налічується не менше 300 і які сьогодні забезпечують роботою тисячі людей з інвалідністю. У Податковому кодексі України наразі передбачені пільги саме для таких існуючих підприємств і саме з цього кодексу йде відсилання до порядку отримання права користуватись цими пільгами, визначеного ще наразі діючими нормами Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні», які скасовуються законопроектом 5344-д, що викликає нормативну неврегульованість ситуації щодо таких підприємств.
Натомість законопроектом №5344-д передбачено введення такого поняття як «Підприємства трудової інтеграції» та «підприємства захищеного працевлаштування», яких наразі в Україні ще не існує, але їм вже передбачені податкові пільги, якими вони будуть користуватись без всяких дозволів, а статус набуватимуть шляхом простого повідомлення.
Водночас, Податковий кодекс України наразі ще не регулює питання надання пільг неіснуючим «Підприємствам трудової інтеграції» та «підприємствам захищеного працевлаштування» і ще не відомо чи регулюватиме, бо це питання зменшення податкових надходжень, але наразі регулює питання надання пільг існуючим підприємствам громадських об’єднань осіб з інвалідністю, які відповідно до норм Податкового кодексу України мають мати дозвіл на користування пільгами, але не зможуть його отримати, бо законопроект №5344-д скасував інститут надання дозволів на користування пільгами, визначеними Податковим кодексом України.
Вищевикладені аргументи знайшли своє відображення в рішеннях Організації Об’єднаних Націй, а саме: «Заключні зауваження Комітету з прав людей з інвалідністю щодо об’єднаної, другої та третьої періодичних доповідей України від 5 вересня 2024 р.»,. Зокрема у п.54, п.55 зазначеного документу Комітет ООН по правам осіб з інвалідністю застерігає державу Україна від прийняття законопроекту 5344-д про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення прав осіб з інвалідністю на працю,
Враховуючи вищевикладене та з метою захисту прав людей з інвалідністю просимо Вас скористатись правом вето і не підписувати законопроект №5344-д та повернути його з зауваженнями, зокрема, щодо:
- врегулювання питання визначення конкретних джерел фінансування для заходів, фінансування яких скасовується законопроектом №5344-д;
- врегулювання питання податкових пільг для існуючим підприємствам громадських об’єднань осіб з інвалідністю.
Сподіваємось на Ваше розуміння та підтримку.
З повагою,
Перший заступник Голови Українського товариства сліпих Сергій КІТ.