Громадське об’єднання незрячих фахівців «Реаресурс» за сприяння Міністерства освіти і науки України та фінансової підтримки БФ «Інститут розвитку освіти» в рамках реалізації проекту «Підтримка інклюзивного навчання дітей з вадами зору» 9 жовтня 2014 року в читальному залі Центральної спеціалізованої бібліотеки для сліпих ім. М.Островського провело семінар для представників Міністерства освіти і науки, вчителів шкіл, де в інклюзивних класах навчаються діти з вадами зору, батьків дітей, які навчаються або планують навчатися інклюзивно, фахівців у галузі тифлопедагогіки, представників громадських організацій, які опікуються особами з вадами зору та інших зацікавлених осіб.
Символічно, що дата проведення семінару збіглася із Всесвітнім днем зору, який відзначається у другий четвер жовтня за ініціативою Всесвітньої організації охорони здоров’я (ВООЗ). Цей день започатковано для залучення глобальної уваги до проблем сліпоти, порушення зоруі реабілітації людей з порушенням зору.
Участь у семінарі взяли представники Міністерства освіти і науки України, Департаменту освіти і науки, молоді та спорту, районних управлінь освіти, завідувачі районних та Центральної ПМПК, педагогічні працівники та адміністрація загальноосвітніх шкіл, де є спеціальні або інклюзивні класи, батьки, фахівці в галузі тифлопедагогіки, представники громадських організацій, які опікуються проблемами осіб з вадами зору, та інші зацікавлені особи.
З вітальним словом до учасників семінару звернувся заступник голови Центрального правління Українського товариства сліпих Осадчий Олександр Михайлович. Перед присутніми виступили начальник відділу інклюзивної освіти та інтернатних закладів департаменту загальної середньої та дошкільної освіти Міністерства освіти і науки України Шинкаренко Віра Іванівна та Геліон Надія Іванівна – консультант Київської міської психолого-медико-педагогічної консультації
Віра Іванівна поінформувала присутніх про наявну на сьогодні нормативну базу, яка врегульовує питання інклюзивної освіти, ситуацію із забезпеченням підручниками, надрукованими шрифтом Брайля та збільшеним шрифтом. Вона звернула увагу присутніх нате, що в Києві відсутні навчально-реабілітаційні центри для дітей з особливими потребами. За словами Віри Іванівни, питання інклюзивної освіти дітей, зокрема дітей з вадами зору, вирішується не так швидко і ефективно, як цього хотілося б. Проте цей процес вже не зупинити, і фахівці МОН докладають максимум зусиль для вирішення наявних проблем.
В.І. Шинкаренко наголосила, що дуже важливою є співпраця МОН України та педагогів шкіл з інклюзивною формою навчання, батьків дітей, що навчаються в інклюзивних або спеціальних класах, громадського сектору, педагогів шкіл. Вона закликала активніше знайомитися з документами і пропозиціями, викладеними на сайті Міністерства, і надавати свої пропозиції з усіх актуальних проблем.
Н.І. Геліон розповіла про особливості організації корекційно-виховної роботи зі слабозорими дітьми та роботу ПМПК у цьому напрямку.
Надія Іванівна поінформувала, що за статистичними даними органів охорони здоров’я патологія розвитку зорової функції займає друге місце серед інших. За статистикою стовідсотковий зір має 1 дитина з 12 дітей дошкільного віку, але навантаження під час навчання у школі за 10-12 роки, призводить до того, що стовідсотковий зір має вже 1 дитина із 33-х.
Н.І. Геліон також навела дані про кількість учнів з вадами зору, які навчаються у спеціальних інтернатних та загальноосвітніх навчальних закладах у спеціальних та інклюзивних класах.
Навчання дітей з порушеннями зору в спеціальних навчальних закладах та в спеціальних класах ЗНЗ здійснюється за спеціальними навчальними планами, в інклюзивних класах до уваги беруться навчальний план ЗНЗ та навчальний план спеціальної школи.
Президент Громадського об’єднання незрячих фахівців «Реаресурс» Сергій Анатолійович Васін ознайомив учасників заходу з ідеєю та першими кроками у створенні ресурсного центру підтримки дітей з глибокими порушеннями зору, які навчаються інклюзивно.
Також прозвучали виступи директора та вчителя-тифлопедагога ЗНЗ №281 Святошинського району м. Києва, які зробили презентацію свого навчального закладу та розповіли про навчальння дітей з особливими потребами, зокрема і з вадами зору, у створеному спеціальному класі та подальших планах створити інклюзивні класи.
Для присутніх на семінарі це була чудова нагода безпосереднього спілкування, налагодження контактів та подальшої співпраці.
Під час семінару відбулася демонстрація новітніх технічних засобів реабілітації дітей зі зниженим зором – стаціонарних та портативних відеозбільшувачів.
* * *
Метою проекту «Підтримка інклюзивного навчання дітей з вадами зору» є створення для дітей з глибокими порушеннями зору з інклюзивною формою навчання рівних можливостей у доступі до якісної середньої освіти шляхом організації ресурсного центру інформаційно-правової підтримки навчання таких дітей, допомоги їхнім батькам та вчителям.