Шлях до знань дітям зі зниженим зором

Громадським об’єднанням незрячих фахівців «Реаресурс» за сприяння Міністерства освіти і науки України та фінансової підтримки Міжнародного фонду «Відродження» в рамках реалізації проектів за напрямками «Пристосування процедур і завдань тестування ЗНО до потреб абітурієнтів з глибокими порушеннями зору» та «Підтримка інклюзивного навчання дітей з вадами зору» 12 червня 2014 року було проведено семінар за темою «Шлях до знань дітям зі зниженим зором».

Участь у семінарі взяли представники Міністерства освіти і науки України, Українського центру оцінювання якості освіти, Інституту корекційної педагогіки та психології Національного педагогічного університету ім. М.П.Драгоманова, фахівці в галузі тифлопедагогіки, представники шкіл для дітей з вадами зору з м. Києва, Житомира, Харкова, Волинської, Рівненської, Тернопільської та Чернігівської областей, педагогічні працівники загальноосвітніх шкіл з інклюзивною формою навчання дітей зі зниженим зором, представники громадських організацій, які опікуються проблемами осіб з вадами зору, та інші зацікавлені особи.

З вітальним словом до учасників семінару виступив заступник голови Центрального правління Українського товариства сліпих Олександр Михайлович Осадчий, який у своєму виступі підкреслив, що Українське товариство сліпих не стоїть осторонь порушених на семінарі проблем і намагається сприяти їх вирішенню,а також побажав учасникам семінару плідної та результативної роботи.

Перед присутніми виступили: начальник відділу інклюзивної освіти та інтернатних закладів Департаменту загальної середньої та дошкільної освіти Міністерства освіти і науки України Шинкаренко Віра Іванівна та перший заступник директора Українського центру оцінювання якості освіти Карандій Вадим Анатолійович.

В.І. Шинкаренко наголосила, що дуже важливою є співпраця МОН України та громадського сектору, педагогів шкіл. Вона закликала активніше знайомитися з документами і пропозиціями, викладеними на сайті Міністерства, і надавати свої пропозиції з усіх актуальних проблем.

В.А. Карандій підкреслив, що проведена торік апробація адаптованих тестових завдань для сліпих дітей дала багато інформації для подальшої роботи Центру в напрямку доступності ЗНО для абітурієнтам з глибокими порушеннями зору. Проте це є дуже складним питанням і потребує спільних зусиль як УЦОЯО, так і фахівців з числа самих осіб з вадами зору.

Для присутніх на семінарі це була чудова нагода поспілкуватися з представниками МОН та УЦОЯО безпосередньо та поставити їм питання, які турбують практиків при вирішенні питань освіти дітей з вадами зору.

Президент Громадського об’єднання незрячих фахівців «Реаресурс» Сергій Анатолійович Васін ознайомив учасників заходу з ідеєю та першими кроками у створенні ресурсного центру підтримки дітей з глибокими порушеннями зору, які навчаються інклюзивно.

Учасників семінару також ознайомили з ходом реалізації проектів. Вони заслухали доповіді про результати проведеного опитування стосовно потреб і пріоритетів учнів шкіл для слабозорих, про аналіз існуючих електронних тренажерів для проходження тестування щодо їхньої адаптованості для використання учнями з глибокими порушеннями зору та пошук альтернатив

Президент Всеукраїнської молодіжної громадської організації інвалідів з вадами зору «Генерація успішної дії», адвокат Геннадій Андрійович Євсев’єв ознайомив учасників семінару з інформацію про наявну нормативно-правову базу з питань інклюзивної освіти й оцінки якості знань учнів з вадами зору.

Під час семінару відбулася демонстрація новітніх технічних засобів реабілітації дітей зі зниженим зором – стаціонарних та портативних відеозбільшувачів.

* * *

Метою проектів «Пристосування процедур і завдань тестування ЗНО до потреб абітурієнтів з глибокими порушеннями зору» та «Підтримка інклюзивного навчання дітей з вадами зору» є створення для осіб з глибокими порушеннями зору рівних можливостей у доступі до вищої освіти шляхом більш чіткого визначення їх потреб і пріоритетів, створення альтернативних форм тестування на базі комп’ютерних технологій, а також створення для дітей з глибокими порушеннями зору з інклюзивною формою навчання рівних можливостей у доступі до якісної середньої освіти шляхом організації ресурсного центру інформаційно-правової підтримки навчання таких дітей, допомоги їхнім батькам та вчителям.