Лист УТОС щодо законопроєкту 5344-д

ВСЕУКРАЇНСЬКА ОРГАНІЗАЦІЯ ІНВАЛІДІВ «УКРАЇНСЬКЕ ТОВАРИСТВО СЛІПИХ» (УТОС)

ЦЕНТРАЛЬНЕ ПРАВЛІННЯ

14.11.2023 №16-10/49

Членам Комітету Верховної Ради України
з питань соціальної політики
та захисту прав ветеранів

Українське товариство сліпих уважно розглянуло порівняльну таблицю до проекту Закону України про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення прав осіб з інвалідністю на працю (реєстр. № 5344-д), яку буде розглянуто на засіданні Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів 15 листопада 2023 року.

Українське товариство сліпих висловлює глибоке занепокоєння тим, що згідно порівняльної таблиці питання щодо діючої статті 12 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» ще досі опрацьовується, а отже текст остаточної редакції ще не відомий.

В будь якому випадку наголошуємо на необхідності збереження правового визначення статусу громадських об’єднань осіб з інвалідністю та недоцільності вилучення цієї правової норми.

Підпункт 12 пункту 2 розділу I вищезазначеного законопроекту передбачає виключення статей 14, 141, 142, 143 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» з дня набрання чинності законом України про внесення змін до Податкового кодексу України щодо особливостей оподаткування підприємств/підприємців трудової інтеграції осіб з інвалідністю, підприємств захищеного працевлаштування, самозайнятих осіб з інвалідністю.

Водночас, разом з виключенням статей 14, 141, 142, 143 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» із закону вилучається саме визначення правового статусу підприємства громадської організації осіб з інвалідністю, а це вже більш складне і комплексне завдання, ніж внесення змін до Податкового кодексу України щодо особливостей оподаткування, бо тут й питання пільгової ставки єдиного соціального внеску і права постійного користування земельною ділянкою, а також інші питання, які треба врегульовувати, а тому наполягаємо на тому, що створення нових типів підприємств має не нашкодити існуванню діючих, а питання будь-якого реформування має вирішуватись комплексно без звуження змісту і обсягу існуючих прав діючих підприємств громадської організації осіб з інвалідністю.

Законопроектом передбачається до підприємств трудової інтеграції та захищеного працевлаштування застосовувати додаткові критерії, зокрема, заробітна плата для осіб з інвалідністю має перевищувати мінімальну заробітну плату і у разі потреби особам з інвалідністю має надаватися невідкладна та спеціалізована медична допомога.

Водночас, залишається не зрозумілим, як виконувати критерії щодо мінімальної заробітної плати в умовах відрядної форми оплати праці при якій робота оплачується згідно тарифу в залежності від об’єму зробленої працівником роботи? Що робити якщо працівник не зміг чи не встиг виконати норму до мінімальної заробітної плати? Просимо цей критерій не застосовувати до працівників з відрядною формою оплати праці або якось інакше врегулювати це питання щодо таких працівників.

Щодо надання невідкладної та спеціалізованої медичної допомоги, то тут виникають питання покладання на роботодавця додаткових надмірних обов’язків щодо придбавання медичного обладнання, залучення кваліфікованого медичного персоналу, підтримки та підвищення рівня кваліфікації медичного персоналу та ліцензування, бо надання медичної допомоги та ще й спеціалізованої потребує отримання ліцензії. Все це неминуче призведе до додаткових витрат, які краще було б спрямувати на розвиток підприємства. Тому просимо вилучити цей критерій із законопроекту.

Щодо виготовлення аудіокниг та друку літератури шрифтом Брайля, то в статті 21 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» планується врахувати правку 734 та викласти абзац так:

«Держава сприяє виготовленню аудіокниг та друку літератури шрифтом Брайля для забезпечення освітніх потреб дітей з інвалідністю та осіб з інвалідністю».

Відповідно до статті 30 Конвенції про права осіб з інвалідністю держави-учасниці визнають право осіб з інвалідністю брати участь нарівні з іншими в культурному житті й вживають усіх належних заходів для забезпечення того, щоб особи з інвалідністю мали доступ до творів культури в доступних форматах.

Таким чином мова має йти не тільки про забезпечення освітніх потреб, а й про забезпечення культурних потреб також.

З урахуванням норм статті 30 Конвенції про права осіб з інвалідністю в статті 21 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні», а ще краще в окремій статті цього закону, бо стаття 21 стосується тільки освітніх питань, має бути зафіксована не абстрактна декларація «Держава сприяє», а чітка гарантія держави, а саме:

«Держава забезпечує виготовлення аудіокниг та друку літератури шрифтом Брайля для забезпечення освітніх і культурних потреб дітей з інвалідністю та осіб з інвалідністю».

Враховуючи вищезазначене Українське товариство сліпих просить Комітет Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів не погоджувати проект Закону України про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення прав осіб з інвалідністю на працю (реєстр. № 5344-д) у запропонованій редакції і направити його на доопрацювання з метою врегулювання порушених у цьому листи питань.

Перший заступник голови УТОС                                             Сергій КІТ